Mies van der Rohe – „ojciec duchowy” minimalizmu, człowiek legenda, niedościgniony autorytet współczesnych architektów. Jego dzieła są podsumowaniem całego życia, które w pełni poświęcił idei uniwersalnej oraz wyrafinowanej w swojej prostocie sztuki projektowej. Wyniesiony na wyżyny modernistycznej architektury, dla kolejnych generacji stał się uosobieniem niemieckiej perfekcji i poezji czystego geniuszu.
Mies van der Rohe zwykł mawiać, że: „Architektura to nie plac zabaw dla dzieci, czy starszych. Architektura to prawdziwe pole zmagań ducha.” Po latach to właśnie architektura interpretowana w ten sposób, zrobiła w stronę mistrza wielki ukłon, tytułując jego nazwiskiem nagrodę przyznawaną najwybitniejszym rzeźbiarzom przestrzeni europejskiego kontynentu.
Kwiat Europy
Mies van der Rohe Award jest wyróżnieniem przyznawanym nieprzerwanie, co dwa lata, od 1987 roku. To jedna z najcenniejszych i najważniejszych nagród współczesnej architektury, podkreślająca równocześnie znaczenie sztuki projektowej Europy na mapie świata.
Spośród kandydatów zostaje wyłoniony jeden zwycięzca. Laureat otrzymuje nagrodę w wysokości 60 tysięcy euro oraz statuetkę, będącą mniejszą repliką budynku Pawilonu Niemieckiego z Wystawy Światowej z 1929 roku. Fundacja im. Miesa van der Rohe oraz Komisja Europejska wspólnie przyznają nagrodę tym realizacjom architektonicznym, które wyróżniają się szczególnymi walorami koncepcyjnymi, technicznymi oraz konstrukcyjnymi. Wśród posiadaczy statuetki znajdują się m.in.: Zaha Hadid, Norman Foster czy Rem Koolhaas.
W tym roku uznaniem kapituły cieszyło się aż 18 obiektów z polskim adresem:
1) Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka CRICOTEKA, Kraków – nsMoonStudio / IQ2 Konsorcjum
2) Służewski Dom Kultury w Warszawie – WWAA / 137 Kilo Architekci
3) Teatr Szekspirowski, Gdańsk- Renato Rizzi
4) Filharmonia Szczecińska – studio Barozzi Veiga
5) Muzeum Śląskie, Katowice – Riegler Riewe Architekten
6) Gmach Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Katowice – Konior Studio
7) Plac Targowy w Mszanie Dolnej – eM4.Pracownia Architektury. Brataniec
8) Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Lutosławice – DDJM
9) Muzeum Historii Żydów Polskich, Warszawa – Lahdelma & Mahlamäki Architects
10) Małopolski Ogród Sztuki, Kraków – Ingarden & Ewy Architekci
11) Edge House, Kraków – Mobius Architekci
12) Flyspot Aerotunel, Mory – Biuro Projektów Lewicki Łatak
13) Living-Garden House Katowice – KWK Promes
14) Living-Garden House, Izbica – KWK Promes
15) Lubelski Park Naukowo-Technologiczny, Lublin – Stelmach i Partnerzy. Biuro Architektoniczne
16) Przebudowa terenów nad jeziorem Paprocańskim, Tychy, RS+ Architekci
17) ICHOT Brama Poznania – Ad Artis Architects
18) Centrum Edukacyjno-Kulturalne im. ks. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego i Ogród różańcowy przy kościele św. Jacka w Bytomiu – Medusa Group
Edge House
Mobius Architekci
Przejdź do projektu
Edge House
Mobius Architekci
Przejdź do projektu
Przestrzeń rekreacyjna nad jeziorem Paprocańskim
RS+ Architekci
Przejdź do projektu
Przestrzeń rekreacyjna nad jeziorem Paprocańskim
RS+ Architekci
Przejdź do projektu
Do finałowej piątki zakwalifikowała się bryła Filharmonii Szczecińskiej, autorstwa hiszpańskiej pracowni Barozzi/Veiga, której członkiem jest także Polka – Agnieszka Samsel. Szczecińska świątynia muzyki stanie w szranki z budynkiem Muzeum Sztuki w niemieckim Ravensburgu (projekt: Lederer Ragnarsdóttir Oei), centrum akademickim London School of Economics (projekt: O’Donnell + Tuomey), duńskim Muzeum Morskim w Helsingorze ( projekt: BIG – Bjarke Ingels Group) oraz włoską winiarnią Cantina Antinori (projekt: Archea Associati).
Państwowa Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Studio Barozzi Veiga
Przeczytaj również artykuł o Filharmonii Szczecińskiej
Muzeum Sztuki Ravensburg
Lederer Ragnarsdóttir Oei
Źródło: archlro.de
London School of Economics
O’Donnell + Tuomey
Źródło: images.worldarchitecture.org
Muzeum Morskie w Helsingorze
BIG – Bjarke Ingels Group
Źródło: mimarlikbankasi.com
Cantina Antinori
Archea Associati
Źródło: platform-ad.com area-arch.it
Szklany kryształ
Państwowa Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, projektu Alberto Veiga i Fabrizio Barozii, powstała ubiegłej jesieni. Jej otwarcie było jednym z najważniejszych wydarzeń 2014 roku w Polsce.
Kompozycja budynku inspirowana neogotycką architekturą kościołów oraz wielospadowymi dachami Szczecina stała się ikoną miasta. Bryła złożona ze strzelistych ostrosłupów oblanych błyszczącą elewacją przypomina ogromny kryształ. Pod osłoną nocy budynek demonstruje wizualne show, „bijąc na głowę” blaskiem wszystkie latarnie miasta razem wzięte. Autorzy projektu postarali się o to, aby historyczny kontekst bryły współgrał z sąsiadującą zabudową.
Wnętrze filharmonii składa się z dwóch sal koncertowych- symfonicznej i kameralnej oraz ogromnym foyer obejmującym trzy kondygnacje.
Państwowa Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Studio Barozzi Veiga
Przeczytaj również artykuł o Filharmonii Szczecińskiej
Państwowa Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Studio Barozzi Veiga
Źródło: www2.traxontechnologies.com
Państwowa Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Studio Barozzi Veiga
Źródło: 4bp.blogspot.com
Państwowa Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Studio Barozzi Veiga
Źródło: aasarchitecture.com
Damas y caballeros!
Zwycięzcę Mies van der Rohe Award 2015 poznamy już 8 maja. Filharmonio! Kciuków z zacisków nie wypuszczamy!
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.