Czym zaskoczyła nas tegoroczna edycja Łódź Design Festival 2017 i czym jest New Old? Przeczytaj naszą relację i podziel się swoim zdaniem.
Tegoroczna jedenasta już edycja festiwalu odbyła się pod hasłem OD.NOWA. Jak co roku, organizatorzy wybiegli myślami daleko w przyszłość, prezentując nowatorskie rozwiązania problemów cywilizacyjnych, które staną się prawdziwym utrapieniem za około 20 lat. Holistyczne podejście do projektowania, podkreślające odpowiedzialność nas wszystkich za kierunek, w którym zmierza ludzkość, to według nas najważniejsza cecha Łódź Design Festival. Jakkolwiek brzmi to górnolotnie, wystawy i projekty, które mogliśmy obejrzeć w Łodzi mierzyły się z naprawdę złożonymi i poważnymi problemami społecznymi. „Jak będziemy mieszkać, pracować, spędzać czas wolny? W jakich miastach będziemy żyć i jak się po nich przemieszczać? W jakim świecie będziemy się rodzić, dorastać i starzeć? Te pytania postanowiliśmy zadać projektantom, kuratorom i markom, z którymi przygotowaliśmy tegoroczną edycję festiwalu” opowiadał dyrektor Łódź Design Festival, Michał Piernikowski.
Starzejące się społeczeństwa i rosnąca ilość odpadów – wystawy na Łódź Design Festival 2017
Najwięcej czasu spędziliśmy przy wystawie New Old – projektowanie dla nas w przyszłości, którą przygotowało Design Museum w Londynie. Punktem wyjścia dla jej powstania są prognozy socjologów, zgodnie z którymi w 2050 roku liczba sześćdziesięciolatków podwoi się, a połowa z nas dożyje wieku powyżej 100 lat. Spowoduje to duże zmiany w zachodnich społeczeństwach, których zaczątki możemy już obserwować. Na te właśnie zmiany zareagowali projektanci, a ich projekty powstały w oparciu o dane statystyczne i we współpracy z tą grupą docelową.

Zadano też wieloznaczne pytanie, czym jest starość i kiedy się zaczyna. Odpowiedzi były bardzo różne, co pokazało przede wszystkim, że zmiany zachodzą w tym, jak myślimy o starzeniu się. Granicą może być już 20. rok życia, kiedy zaczynamy tracić komórki nerwowe. Granicy może też wcale nie być, bo przecież to my decydujemy o tym, z jaką grupą się utożsamiamy. New Old to z jednej strony nowe podejście do starości ¬– zaawansowanego wieku, kiedy kurczą się nasze możliwości poznawcze i ruchowe, z drugiej – wykształcenie się nowej grupy wiekowej powyżej 50 i 60 roku życia, ludzi, którzy cieszą się dobrym zdrowiem, są aktywni w wielu dziedzinach życia i stanowią ważną grupę konsumentów (tzw. Silver Society).


Mogliśmy zobaczyć produkty, które powstały w odpowiedzi na bardzo specyficzne potrzeby, takie jak przyjazny osobom z artretyzmem zapinacz do guzików czy wyjątkowo prosta w obsłudze pralka, jak również abstrakcyjne problemy takie jak samotność. W zmaganiu się z samotnością może pomóc ElliQ autorstwa Fuseproject. ElliQ to interaktywny towarzysz, który przypomni o wizycie u lekarza, spotkaniu z najbliższymi, a także wykona telefon, wyświetli lekcję jogi, porozmawia i zaproponuje spacer jako alternatywę dla obejrzenia filmu. ElliQ to prototyp, który wykorzystuje sztuczną inteligencję oraz osiągnięcia robotyki intuitywnej, dzięki czemu osoby w podeszłym wieku nie czują się wyobcowane w sieci, zmniejsza się ich poczucie samotności, a także poprawia ogólna jakość życia. To robot nowej kategorii, który oferuje zarówno fizyczną obecność, jak i możliwość interakcji na poziomie emocjonalnym.


Wystawa New Old, premierowo pokazana w Polsce podczas Łódź Design Festival 2017, zwraca też uwagę na to, jak postrzegamy starość w przestrzeni publicznej, w tym w reklamie. Zaawansowany wiek to nie problem, a wartość, o czym przekonywały kampanie kreatywne Fine Aged Spirit i Learn from Experience. Ten ostatni projekt przybrał formę półki wypełnionej książkami o kolorowych okładkach różnych rozmiarów, która z daleka niczym się nie wyróżnia. Podchodząc bliżej można spostrzec, że autorem każdej z nich jest ta sama osoba. Tytuły nawiązujące do popularnych poradników takie jak „Radzenie sobie z zazdrością”, „Złamane serce”, „Jak rzuciłam palenie” czy „Sztuka przebaczania”, pokazują jak wiele życiowych doświadczeń gromadzimy przez całe życie i jaką skarbnicą wiedzy jest człowiek, który przekroczył wyimaginowany próg starości.


Wystawa Let’s talk about garbage – Porozmawiajmy o śmieciach jest taka jak jej tytuł: bezpośrednia i konfrontacyjna. Kwestia wpływu odpadów, które produkujemy, na środowisko jest już tak nagląca, że musimy być w stanie o niej mówić bez owijania w bawełnę. Wystawa informuje o historii odpadów i śmiecenia (wiedzieliście, że ojciec Williama Shakespear’a został ukarany grzywną za zaśmiecanie ulicy?), jednak jej kolejne aspekty związane są już ze światem, w którym żyjemy obecnie. Mocnym jej punktem była lista producentów, których poproszono o wypowiedź w kwestii ekologiczności ich produktów. Autorzy nie otrzymali żadnej odpowiedzi.

Wystawa Let’s talk about garbage to niejedyne miejsce na Łódź Design Festival 2017, gdzie mówi się o odpowiedzialnym podejściu do projektowania. Coraz częściej w oparciu o ten temat swoją markę budują młodzi projektanci. Lampy stworzone z masy papierowej z odzysku tworzy węgierska projektantka Rita Koralevics. Także prace wyróżnione w konkursie Mazda Design 2017/37 zwracały uwagę na kwestię środowiska, na przykład projekt jadalnych, biodegradowalnych woreczków na żywność.


Lampy Paper Up
Łódź Design Festival 2017 – podsumowanie
Tegoroczną edycję festiwalu oceniamy jak najbardziej na plus, doceniamy odwagę podejmowania tematów niełatwych i niepopularnych, takich jak starzenie się, podczas gdy średnia wieku odwiedzających festiwal wypada zapewne pomiędzy 20 a 30 rokiem życia. Odnotowujemy też wysoką frekwencję oraz otwartość festiwalu, który licznie odwiedza młodzież i rodziny z dziećmi. Ciekawym uzupełnieniem festiwalu były wykłady ekspertów, które nie okazały się tylko reklamą patronującym im firm. Słowem: czekamy na kolejną, równie udaną edycję.
Przeczytaj również
Jedna odpowiedź do “Łódź Design Festival 2017 – przygotuj się na nadejście New Old”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Czekamy na coś niezwykłego, ciekawego. Niestety wiele pracowni odtwarza co oczywiście jest normalne, jednak zawsze zachwyca to co jest wyjątkowe.