Pierwszy szok mamy już za sobą – na tyle, na ile to możliwe, nauczyliśmy się funkcjonować w nowej rzeczywistości. Jednak końca pandemii nie widać. Dla wielu przedsiębiorstw oznacza to konieczność wprowadzenia daleko idących zmian. W planowaniu na trudne czasy nieoceniona okazuje się kreatywność. Kto jej nie używa, szybko przestaje radzić sobie z sytuacją, która zmienia się z dnia na dzień. Mamy na to patent – w czasach pandemii rozwijamy kreatywność.

Całe szczęście, że tegoroczne targi Creativeworld zdążyły odbyć się przed wybuchem pandemii koronawirusa. Dostarczyły nam sporą dawkę inspiracji.
© Messe Frankfurt Exhibition GmbH/Jean-Luc Valentin
Czym jest kreatywność?
W psychologii kreatywność, nazywana też twórczym myśleniem, ma dwie strony. Być może pierwsze, co przychodzi nam do głowy to kreatywność będąca przejawem indywidualnego talentu czy geniuszu, ale jest to również określenie pewnej umiejętności, którą jesteśmy w stanie trenować tak samo, jak punktualność czy dokładność. Co ciekawe, w psychologii kreatywność można zmierzyć. Test Guilforda ocenia płynność kreatywnego myślenia na podstawie liczby generowanych rozwiązań dla jednego zagadnienia oraz giętkość na podstawie ich różnorodności. Dodatkowo określa takie wartości jak oryginalność – czyli ile razy dane rozwiązanie powtarza się w grupie badanych – i elaboracja, czyli to, jak bardzo szczegółowy jest pomysł.
Istnieje kilka prostych ćwiczeń na zmierzenie kreatywności, które można wykonać z partnerem, w gronie rodziny czy z grupą współpracowników. W pierwszym z nich wystarczy wskazać na dowolny obiekt codziennego użytku, ustalić czas (3-5 minut) i zacząć wypisywać na kartce jego potencjalne zastosowania. Liczy się nie tylko ich ilość – po skończeniu warto sprawdzić swoje odpowiedzi i przekonać się, która składowa kreatywności jest u nas dominująca. Do drugiego ćwiczenia potrzebujemy abstrakcyjnego obrazu. W pierwszej wersji staramy się doszukać znajomych kształtów (ludzi, zwierząt, obiektów), możemy też dorysowywać kształty tak, aby obraz opowiadał jakąś historię. Im mniej ingerencji, tym lepiej. To ćwiczenie ma na celu rozbudzenie wewnętrznego twórcy, który drzemie w każdym z nas. W drugiej wersji ćwiczenia szukamy tytułu dla obrazu. Jeśli każda osoba z grupy widzi w obrazie coś innego, to znaczy, że potrafimy sięgać do naszej indywidualnej wyobraźni. Jeśli jednak dla każdego przedstawia on to samo, może to świadczyć o tym, że najwyższy czas popracować nad swoim kreatywnym mięśniem.

Kreatywność to nie tylko talent artystyczny, ale kompetencja, którą można rozwijać.
© Messe Frankfurt Exhibition GmbH/Pietro Sutera
Rozwijamy kreatywność
Dobra wiadomość jest taka, że kreatywność można rozwijać. Można też stworzyć optymalne środowisko dla jej zaistnienia. Oczywiście ważne jest samo miejsce pracy, jednak jeszcze ważniejsza jest jej etyka, czyli to, jak pracujemy. Czy robimy sobie przerwy, czy też „zajeżdżamy” nasz mózg do upadłego? Dobre pomysły nie biorą się znikąd, jednak na pewno ich źródłem nie jest zmęczony i obciążony umysł. Zanim zaczniemy burzę mózgów, warto wprowadzić się w odprężony nastrój i zachować zrelaksowaną pozycję ciała. Otwarte przestrzenie lub zmiana zwyczajowego miejsca pracy mogą także pozytywnie wpłynąć na zdolność naszego mózgu do innowacji. Podobną zmianę perspektywy można uzyskać już poprzez wyjrzenie przez okno czy drobną zmianę w codziennej rutynie. Kolejnym ważnym czynnikiem jest odejście od utartych torów myślowych. Co to znaczy? Jeśli nasze pomysły nie mają szansy się wykluć, bo jeszcze zanim wypowiemy je na głos włącza się nasz wewnętrzny krytyk, to pierwszym krokiem jest nauczanie się, jak go wyciszyć. Myślenie analityczne i krytyczne jest niezbędne, jednak nie w fazie burzy mózgów, gdzie może skutecznie przyblokować oryginalne rozwiązania. Najprostszym ćwiczeniem kreatywności jest zapisywanie pomysłów, w takiej formie, w jakiej do nas przychodzą. W tym celu warto mieć zawsze przy sobie notes i długopis. Wiele oryginalnych pomysłów pojawia się tuż przed snem lub zaraz po przebudzeniu – to dlatego, że mózg jest odprężony, a komórki nerwowe mogą swobodniej się przemieszczać, tworząc niekonwencjonalne połączenia.

Dywan czy abstrakcyjny obraz? Wymyślając nowe zastosowania dla przedmiotów codziennego użytku w prosty sposób rozwijamy naszą kreatywność.

Pierścienie Saturna czy lampa sufitowa? Nowoczesne oświetlenie potrafi zaskoczyć swoją formą.

Nowoczesna rzeźba czy kinkiet? Projektanci lubią wielofunkcyjne rozwiązania, których nie sposób łatwo zakwalifikować.
Dlaczego kreatywność jest ważna?
Kreatywność idąca w parze z elastycznością najbardziej przydaje się w czasach próby, gdy mamy do czynienia z sytuacjami, których nie sposób przewidzieć. To umiejętność, która stanowi nasz mechanizm przetrwania – pomaga odnaleźć się w nowej sytuacji dzięki zmianie myślenia, bez której nie może być mowy o zmianie działania. Kreatywność to zatem nasza odpowiedź na niepewność i zmienność świata. Jako przedsiębiorca warto pomyśleć o niej właśnie w ten sposób – zadaniowo, nie zapominając jednak o tym, by regularnie ją rozwijać. Odwdzięczy się w chwili, gdy dotychczasowe strategie, procedury czy produkty przestaną działać i trzeba będzie zastąpić je nowymi, tak, jak ma to miejsce teraz. Warto pamiętać też o tym, że innowacyjne pomysły to źródło entuzjazmu, który pozwala z nadzieją myśleć o przyszłości firmy.

Abstrakcyjne obrazy we wnętrzu, zarówno w biurze, jak i w domu, mogą stymulować kreatywność.
Kreatywność w czasach pandemii
Podczas pandemii najlepiej radzą sobie kreatywni. To dlatego, że rozprzestrzenianie się pandemii i nałożone przez rząd ograniczenia doprowadziły do gruntownego przetasowania na rynku usług, które wymagają od przedsiębiorców bezprecedensowego reagowania. Eksperci oceniają, że kryzys to czas na uwolnienia swoich pokładów kreatywności. Nagle, z dnia na dzień, trzeba zmienić ofertę usług lub przenieść swoją działalność do sieci, uruchamiając nowe kanały sprzedaży i wdrażając nowe strategie reklamowe.
Na samym początku, gdy wirus dopiero co dotarł do Europy, słychać było tylko jedno słowo: spadek. Szybko jednak okazało się, że niektórzy wyjdą z kryzysu mniej poszkodowani od innych. Rekordowe skoki w ilości zamówień odnotowały branża spożywcza, apteki, ale także sklepy z akcesoriami do majsterkowania. Według portalu Shoper.pl o wzroście zainteresowania można mówić w działach książki i multimedia, artykuły spożywcze, ale także akcesoria i upominki oraz dom i ogród. Wielu z nas szuka nowych sposobów na spędzanie wolnego czasu albo wykorzystuje go na wcześniej zaplanowane projekty. Potwierdzają to wyniki badań agencji GlobalWebIndex: ponad 1/3 z nas w czasie pandemii więcej czasu poświęca swojemu hobby. Raporty płynące z Chin wyraźnie pokazują, że czas izolacji to czas pogłębiania zainteresowań, takich jak nauka czy hobby, ale też ulubione rzeczy i marki. W związku z tym, chociaż większość firm stoi przed ogromnym wzywaniem, niektóre z nich, w tym branża artykułów hobbystycznych i artystycznych, ma spore szanse na zwiększenie sprzedaży spowodowane drastyczną zmianą stylu życia milionów ludzi.

W czasach pandemii wiele ludzi podejmuje się nowego hobby. To nowa grupa docelowa i potrzeby, które muszą zostać zaspokojone przez rynek usług.
© Messe Frankfurt Exhibition GmbH/Jean-Luc Valentin
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.