Jeśli Włosi coś kochają, oddają się temu w całości. Mario Bellini swoje życie zawodowe poświęcił architekturze, urbanistyce, a przede wszystkim wzornictwu przemysłowemu. Mimo że w zeszłym roku na jego torcie urodzinowym zaświeciło 80 świeczek, wigoru i rzutkości może pozazdrościć mu nie jeden młokos. Prywatnie jest ojcem swojego syna – Claudio Belliniego, w którym zaszczepił miłość do designu, oczywiście tego włoskiego, rodzimego.
Mario Bellini Fot. Marie Letz
TEN Mario Bellini
W 1959 roku Mario Bellini ukończył architekturę na prestiżowej Politecnico di Milano. Kilka lat później w rodzinnym Mediolanie wraz z Marco Romano otworzył pracownię projektową, która w roku 1973 przetransformowała się w studio Bellini. Krótko po studiach Mario Bellini objął stanowisko głównego konsultanta do spraw designu w firmie Olivetti – dla niej zaprojektował kultowe kalkulatory Divisumma czy maszyny do pisania Praxis i dzięki nim zdobył sławę jako designer. W międzyczasie wykładał projektowanie w weneckiej Szkole Wyższej Wzornictwa Przemysłowego, prowadził również gościnne prelekcje w wielu innych szkołach, np. w londyńskiej Royal College of Art. Od 1979 roku jest członkiem Rady Naukowej Wzornictwa mediolańskiego Triennale. W 1986 otrzymał funkcję redaktora naczelnego magazynu „Domus”, którą pełnił do roku 1991. Mario Bellini to jeden z nielicznych projektantów, który już za życia doczekał się własnej wystawy w nowojorskim Museum of Modern Art.
Mario Bellini Fot. Albert Greenwood
„Szare eminencje zachwytu”
Niewielu projektantów pochyliło się nad przedmiotami życia codziennego tak, jak zrobił, i nadal robi, to Mario Bellini. W jego projektach te obiekty zyskują zupełnie nowy wyraz, przedstawione zostają w całkowicie innej optyce. Z racji niestandardowego podejścia do wzorniczej sztuki, fantazyjnych, często futurystycznych wizji do współpracy zaprosiły go największe światowe marki, mi.in. Artemide, Flos, Driade, Vitra, Poltrona, Cassina, Kartell, Rosenthal, Lamy.
Bruco marki Cassina – 1965
Faust marki Driade – 2001
Cab 412 marki Cassina – 1977
HeadLine marki Vitra- 2006
Chiara marki Flos – 1969
Area marki Artemide – 1974
Bellini przetarł nowe szlaki projektując meble, lampy, zastawę stołową, sprzęt elektroniczny czy artykuły piśmienne. Operowanie złudzeniem czy intrygowanie formą wychodzi mu nad wyraz dobrze. Wystarczy spojrzeć na misy i tace zaprojektowane dla marki Kartell, które sprawiają iluzoryczne wrażenie wzburzonej powierzchni wody albo zwrócić uwagę na serwis porcelanowy „Cupola” firmy Rosenthal, nazwany tak ze względu na kształt naczyń przypominających kopułę.
Po ponad 50 latach pracy Mario Bellini nadal udowadnia, że świetnie odnajduje się w różnych kontekstach. Ta swoboda wynika również z zależności, jakie wiążą architekturę i design. Bowiem:
„Aby być dobrym projektantem mebli, należy być architektem. Wszystko znaczące, co zostało zaprojektowane, stworzyli liczący się architekci” – Mario Bellini.
Dune marki Kartell – 2009
Moon marki Kartell – 2010
Cupola marki Rosenthal – 1987
Lamy – imponujące artykuły piśmienne
Rok 1989. Mario Bellini prosi dr Manfreda Lamy, syna C. Josefa Lamy i twórcy pionierskiej marki instrumentów piśmiennych- Lamy, o szansę zaprojektowania nowej linii stylistycznej piór wiecznych. Kiedy otrzymuje „zielone światło” , cieszy się, że swoje doświadczenie i umiejętności będzie mógł przetestować w niepraktykowanej dotąd dziedzinie. W końcu jak twierdzi do dziś: „życie jest ciągłym wyzwaniem”.
Mario Bellini jest zdeterminowany, aby zaprojektować przedmiot, który dostarczy głębszych doznań zmysłowych niż bezduszna klawiatura komputera. Powstaje pióro dedykowane osobom, poszukującym sposobu, aby móc w pełni wyrazić siebie. Odręczne pisanie to niepowtarzalna ludzka umiejętność, natomiast charakter pisma jest emanacją osobowości człowieka. W 1990 roku do kolekcji instrumentów piśmiennych dołącza pióro wieczne – Lamy Persona. Jego ryflowany korpus, nawiązujący do monumentalnych antycznych kolumn kontrastuje z gładką powierzchnią skuwki. Tytanowa powierzchnia powlekana platyną została urozmaicona złotymi elementami, podkreślającymi ekskluzywny charakter pióra. Design modelu Lamy Persona, zaproponowany przez Belliniego, traktowany jest jako mistrzowski przykład stylistyki końca XX wieku.
Pióro wieczne Lamy Persona – 1990
Pióro wieczne Lamy Persona – 1990
Pióro wieczne Lamy Persona – 1990
Sprzedaż pióra Lamy Persona zakończono w 2004 roku. Dokładnie po 25 latach Mario Bellini powrócił z odświeżoną wersją stylistyczną Persony, nazwaną Imporium. Innowacją jest wyposażenie pióra w dwukolorową stalówkę wykonaną z 14-karatowego złota, pozbawioną otworu napowietrzającego i dostępną w dwóch wariantach kolorystycznych – czerń i złoto lub platyna i złoto. Niezmienne pozostały korpus oraz sekcja uchwytu pióra, tak jak w przypadku modelu Persona, grawerowane wzorem guilloche.
Pióro wieczne Lamy Imporium – 2015
Pióro wieczne Lamy Imporium, należące do serii artykułów piśmiennych z segmentu premium, występuje w trzech wersjach: szarym oraz matowym czarnym z elementami wykończenia w kolorze złotym bądź czarnym. Imporium to kolekcja o imponującej sile wyrazu, elegancji i ponadczasowym stylu.
Pióro wieczne Lamy Imporium – 2015
To jeszcze nie koniec
Lata 2014-2016 to współpraca Belliniego z markami: Meritalia, Cassina, RIVA1920, MGM Sas, Horm, na zlecenie których designer projektuje ekskluzywne wyposażenie wnętrz.
Opera Ovale marki Meritalia – 2014
Opera Tonda marki Meritalia – 2014
Tavola Armonica marki Riva 1920 – 2014
Tango marki MGM sas – 2016
Tango marki MGM sas – 2016
Sudoku marki Horm – 2016
W 2016 nawiązuje współpracę z firmą Citroën Italia i zainspirowany innowacyjną technologią Airbump zastosowaną w Citroënie C4 Cactus, nie tworzy projektu samochodu, lecz krzesła:
„Kiedy firma Citroën Italia pokazała mi technologię Airbump, dotykając osłon, od razu pomyślałem, że warto zaprojektować nowe krzesło, które miałoby lekkość krzesła wykonanego z plastiku, a jednocześnie oferowałoby komfort krzesła tapicerowanego”- Mario Bellini.
Airbump chair – 2016
W ten sposób powstało Airbump Chair, krzesło o śmiałej formie, adaptujące technologię Citroëna, powstałą z myślą o samochodach. Airbump to elastyczna osłona wykonana z termoplastycznego tworzywa uretanowego, zawierająca pęcherzyki powietrza. Osłona ma za zadanie chronić nadwozie przed drobnymi stłuczkami i amortyzować uderzenie. Mario Bellini wykorzystał tę technologię w służbie komfortu i pokazał jej przełożenie na świat mebli.
Fotografie: www.bellini.it
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.