Crown Hall

Modernizm albo się kocha, albo nienawidzi

Modernizm albo się kocha, albo nienawidzi. Z gustami trudno dyskutować, czego doskonałym przykładem jest historia pewnego domku na prerii… Farnsworth House usytuowany w Plano, na zachód Chicago, jest jednym z najbardziej fascynujących budynków, a jednocześnie jednym z największych nieporozumień w historii architektury. Tworząc ten obiekt, niemiecki projektant i architekt – Ludwig Mies van der Rohe, dowiódł, że kobiecy i męski punkt widzenia faktycznie bywają tak odległe, jak Venus i Mars.

Modernizm

Farnsworth House, źródło: pl.wikipedia.org

Dom był obiektem związanym ze sztuką, zanim jeszcze położono pierwszy kamień pod jego budowę. W 1947 r. model budynku zaprezentowano w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku. Dwa lata wcześniej, podczas jednego z przyjęć zorganizowanych przez legendę  niemieckiego Bauhausu, o przysługę poprosiła go ciesząca się uznaniem lekarka – Edith Farnsworth. W pewnych kręgach szeptano nawet o romansie Mies’a z panią doktor. Marzył jej się domek letniskowy nad rzeką Fox, gdzie właśnie zakupiła działkę. Mies miał go zaprojektować (i zaprojektował!) tak, jakby to zrobił dla siebie.

Farnsworth House

House in Plano, źródło: pl.wikipedia.org

Farnsworth marzyła o miejscu, które zapewni jej prywatność i odosobnienie, ale też będzie bezpiecznym schronieniem. Tymczasem Mies wybudował dom na palach, na dodatek ze ścianami wykonanymi w całości ze szkła.
Van der Rohe oszacował projekt na 40 000 dolarów. Wkrótce jednak ceny stali znacznie wzrosły w związku z prowadzoną przez USA wojną koreańską i  pod koniec budowy inwestycja zamknęła się w kwocie 73 000 dolarów. W tamtym czasie przeciętny dom można było wybudować już za 5 000 USD, ale domek Pani Farnsworth znacznie od tej średniej odbiegał. Jego powierzchnia wyniosła 140 metrów kwadratowych, a cztery zewnętrzne ściany wykonano w całości ze szkła. Ze względu na bezpośrednie sąsiedztwo z rzeką, bryłę posadowiono na palach o wysokości 1,6 m. – dokładnie tuż nad najwyższym odnotowanym do czasu budowy poziomem rzeki Fox. Niestety w 1954 roku poziom wody w rzece pobił nowy rekord i szklany pawilon znalazł się pół metra pod wodą. Później przyszły się jeszcze dwie powodzie. Podczas jednej z nich woda rozkruszyła szklaną ścianę i zabrała ze sobą pokaźną kolekcję dzieł sztuki zebranych przez następnego właściciela posiadłości – Lorda Palumbo.
Wnętrze domu nie zapewniało ani grama prywatności, wydzielono jedynie dwie łazienki osłonięte ścianami. Podczas gotowania, jedzenia, rozmów przy stole, a nawet spania, domowników można było swobodnie obserwować z co najmniej z trzech stron.

Farnsworth House

Farnsworth House, źródło: pl.wikipedia.org

„Jeśli wpadasz do domu ledwie na pół godziny, ściany znikają”, mawiał John Palmatier. „Wówczas otacza cię jedynie natura.” Palmatier jest częścią inicjatywy, dzięki której w 2003 r. posesję odkupiono (prawdopodobnie za kwotę 7.5 miliona $)  i przerobiono na muzeum. „Mies zaprojektował dom doskonale. Gdziekolwiek nie spojrzysz, widzisz dokładnie jedną trzecią nieba, jedną trzecią rzeki i jedną trzecią murawy.” Przed domem ułożono taras z 220 marmurowych płyt. „Mies określił położenie każdej z nich. Kiedy okazało się, że płyty wymieszano, wściekł się i zlecił, aby ułożyć je od nowa wskazując dokładnie która, gdzie ma się znajdować”

Na co jej szminka?

Nad szczegółami domu Mies pracował 5 000 godzin. Znalazło się w nim zaledwie kilka mebli, jednak nie było prawie wcale miejsca na przechowywanie sprzętów, ani szafki w łazience. „Mawiał, że skoro kobieta przyjeżdża do domu tylko na weekend, to na co jej szminka?” Jakby tego było mało, w całym wnętrzu była tylko jedna lampa. „Ona jest sama, powiedział,  przecież zawsze może brać lampę ze sobą i podłączyć tam, gdzie akurat jest” – ciągnął opowieść Palmatier.
Mimo, że Edith Farnsworth spodobał się dom (uznała go tylko za niepraktyczny), tych dwoje pokłóciło się i w końcu sprawa trafiła do sądu, głównie ze względu na koszty. Po 21 latach Edith sprzedała nieruchomość. W 1972 r kupił go Lord Peter Palumbo. Anglik – kolekcjoner i prawdziwy pasjonat architektury -polubił swój nowy nabytek – żył i świętował w Plano. W 2003 dom wystawiono na aukcję i przekazano organizacji National Trust for Historic Preservation, która przekształciła go w muzeum odwiedzane przez 8 000 osób rocznie.
Modernizm

Farnsworth House, źródło:essenciamoveis.com.br

„Dom jest wspaniały,” mówi Tom Kinsella z Architecture Foundation w Chicago. „Inspiruje pokolenia architektów. Oczywiście ja też nie wiem, czy chcę żyć w szklanych ścianach. Ale z artystycznego punktu widzenia jest idealny. Po prostu doskonały.” Pawilon pozostawiony przez Ludwiga Mies van der Rohe pokazuje, jaki wpływ na losy i wartość nieruchomości ma wybór architekta i niewątpliwie jest dziełem wizjonera. Dość spojrzeć na projekty nowoczesnych domów. Nie sądzicie, że ich bryły są łudząco podobne, a ilość przeszkleń ogrywa tak samo znaczącą rolę?

Skóra i kości

Autor projektu – Ludwig Mies van der Rohe był postacią niezwykłą. Pionier modernizmu w architekturze już jako dziecko pracował u ojca – akwizgrańskiego kamieniarza i mistrza budowlanego, by w wieku 13 lat rozpocząć naukę rzemiosła murarskiego. W trakcie praktyk zawodowych przerysowywał ornamenty budowlano-dekoracyjne. Znany jest z radykalnych projektów budowlanych, o których sam zwykł mawiać „skin and bone” (skóra i kości) oraz chętnie cytowanych aforyzmów, jak „mniej znaczy więcej”, czy „Bóg jest ukryty w szczegółach” – Gott ist im Detail (niem.), które stanowią esencję jego poglądów na architekturę.
Seagram Building

Seagram Building, źródło: pl.wikipedia.org

W 1923 roku dołączył do niemieckiej awangardy, współpracował min. z Gropiusem i Le Corbusierem, stając się współzałożycielem szkoły Bauhausu. Był też jej ostatnim dyrektorem. Dwa lata przed wybuchem Drugiej Wojny Światowej wyjechał do USA i osiadł tam na stałe (Naziści całkowicie odrzucili styl architekta jako nie dość niemiecki).

ModernizmBarcelona Pavilion, wewnątrz meble z serii Barcelona; źródło: jasonmkelly.com

 

Barcelona Pavilion - Modernizm

Barcelona Pavilion, zbudowana w 1929 r., zrekonstruowana w 1986 r. źródło: pl.wikipedia.org

W Ameryce zaproponowano Mies’owi stanowisko kierownika Szkoły Architektury Armour School of Technology (późniejszego Illinois Institute of Technology – IIT). Projektant przyjął tę posadę warunkując jednak decyzję uzyskaniem pełnej swobody w zaprojektowaniu campusu uczelni. Właśnie tam powstały słynne projekty jego budynków (min. Crown Hall oraz siedziby IIT).

Crown Hall wejście

Crown Hall Entrance,  IIT Campus  źródło: pl.wikipedia.org

Większość obiektów zaprojektowanych przez van der Rohe istnieje do dziś. Wyróżnia je ekstremalna prostota i minimalizm konstrukcyjny, który balansują duże, otwarte przestrzenie wewnątrz budowli.

New York Seagram                                                           Seagram building, NYC źródło: pl.wikipedia.org

 

IBM

IBM building, projekt: Mies van der Rohe (po lewej), źródło: flickr.com

Modernizm doceniony

Mies często projektował wnętrza współczesnych mu elit. Owocem współpracy z projektantką form przemysłowych i partnerką życiową Mies’a są uwielbiane do dziś modernistyczne meble. Należą do nich Tugendhat Chair, Brno Chair – ujęte przez Dan’a Cruickshank’a (prezenter BBC, historyk sztuki) w publikacji Around the World in 80 Treasures i kultowa Barcelona.

Tugendhat Villa

Tugendhat Villa, na pierwszym planie fotele Tugendhat źródło: pl.wikipedia.org

Modernizm

Fotel Brno źródło: blog.f2furnishings.ca

Dodaj komentarz