marketing treści storytelling

Storytelling w marketingu – nie wciskaj bajek, opowiedz historię!

Storytelling w marketingu to nic innego jak umiejętne opowiadanie historii w celu zobrazowania pewnej idei lub zamysłu. To prastara forma komunikacji, dzięki której można przekazać wiedzę i wartości tak, by przyciągnąć klientów. Ciekawe i emocjonujące opowiadania od zawsze urzekają szerokie grono odbiorców. A dobrze opowiedziana historia zapada na długo w pamięci zarówno małych, jak i dużych czytelników, słuchaczy czy widzów.

Storytelling – najlepszy sposób zarządzania uwagą

Oklepane spoty reklamowe z monotonną treścią drażnią konsumentów. Odbiorcy są wyczuleni na utarte frazesy i slogany. Przytaczanie statystyk, danych czy liczb nie zapada w pamięć na dłużej. Dlatego czasami warto pominąć cyfry i suche fakty. Warto opowiedzieć historię, która wyrażona w słowach i dobrych obrazach przyciągnie uwagę odbiorcy i pozostanie w świadomości na dłużej. Dlaczego?
Uwzględniając neurologiczny aspekt postrzegania dowiedziono, że opowiadania w znacznie większym stopniu niż suche fakty pobudzają obszary naszego mózgu. Jeśli przekazujemy informacje w sposób narratywny, automatycznie jesteśmy nastawieni na słuchanie. Nasuwają się nam liczne skojarzenia, zupełnie inaczej niż w przypadku wypunktowanych informacji.

Storytelling nie bez powodu wzbudza powszechne zainteresowanie. Jako kluczowa umiejętność komunikacyjna XXI wieku, okazuje się być bardzo skutecznym sposobem na pozyskanie rzeszy odbiorców, a także trafionym narzędziem marketingowym.

Storytelling a marketing

Weźmy pod lupę marki. Apple cały czas ułatwia nam życie swoimi produktami, IKEA przybliża nam pojęcie szwedzkiej wygody i estetyki, Mercedes z kolei należy do luksusowych marek i każdy chyba kojarzy tę markę z topową półką. Jak to się dzieje?
Wszystkie wyżej wymienione marki nie koncentrują się na szczegółach. Podkreślają natomiast znaczenie marki i kreują jej przesłanie opowiadając historie. Czasem krótsze, czasem dłuższe, czasem sprytnie rozproszone w kampaniach wirusowych. Wszystkim jednak przyświeca jeden cel: odpowiedź na potrzeby konsumentów.
Należy również pamiętać o przekazaniu głównych założeń przedsiębiorstwa. Jak to zrobić? Pamiętacie kampanię Apple „Think Different”? To doskonały przykład na udany storytelling:

Dlaczego reklamie potrzebny jest storytelling?

Chodzi przede wszystkim o to, żeby firma w swojej komunikacji przybliżała klienta do produtków, reprezentowanych idei czy założeń. Storytelling biznesowy spełnia te kryteria.
To nie jest zwykłe opowiadanie. Storytelling to umiejętność komunikacyjna polegająca na tworzeniu właściwych historii, które prowadzą do właściwych wniosków. Klasyczna reklama kusi i obiecuje, a storytelling wnosi coś więcej. Opowiadanie historii marki, niezależnie od branży i wielkości firmy- to opowiadanie historii, w której to właśnie marka odgrywa główną rolę. I nie chodzi tu o kreowanie fikcji, ale o przekazanie prawdziwej opowieści, która rzeczywiście interesuje klientów, pomaga uporać się z problemami, uczy i wychowuje.

Storytelling można wykorzystać wszędzie. Social Media takie jak Facebook, Twitter, Youtube czy Instagram są kanałami, które nadają się do rozprzestrzeniania historii w sieci. Nie ważne jaką formę wybierzemy, żeby przekazać pożądane treści. Może to być webinarium, seminarium, ciekawy artykuł redakcyjny, czy galeria obrazów. Liczy się koncepcja i zainteresowanie odbiorców tematem, tak by Ci rzeczywiście słuchali, rozumieli, zapamiętywali i powracali do utrwalonych obrazów jak do własnych wspomnień.

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Czytaj również