Aby dopasować się do gustów i potrzeb współczesnych odbiorców, twórcy mebli gdańskich muszą angażować w projektowanie wyrobów zarówno wyobraźnię, jak i wiedzę o historii meblarstwa. Ta druga stanowi kanon harmonii i kompozycji, a także elegancji w wyposażeniu wnętrz. Ta pierwsza natomiast pozwala podążać za zmianami rynkowymi. Współcześni klienci szukają nowych wzorów, modeli, inspiracji i naprawdę rzadko satysfakcjonuje ich kopia czegoś, co już widzieli w muzeach albo albumach o sztuce.
Powstaje także pytanie, po co kopiować dawne wzorce, skoro na przestrzeni wielu stuleci artyści stawiali sobie za punkt honoru właśnie poszukiwanie nowych rozwiązań, form i funkcjonalności dla swoich wyrobów. Wielką motywację stanowiły dla nich oczekiwania mecenasów oraz prestiż samych zamówień – jeśli meble rzeźbione wykonywane były do siedzib władców, arystokracji, urzędników lub duchowieństwa, rzemieślnicy prześcigali się w pomysłach na imponujące dzieła.
Optymalne wykorzystanie przestrzeni
Współczesne meble gdańskie stanowią twórczą reinterpretację osiągnięć dawnych artystów. Dekoracje pokrywają przede wszystkim fronty szaf i szuflad, plecy zegarów stojących, cargi stołów oraz ław, krawędzie blatów. Ozdobną formę (często warkoczy) przyjmują nogi krzeseł oraz ław. W niektórych projektach zastępuje się je przestrzennymi rzeźbami – figurami ludzi lub zwierząt.
Projektanci ręcznie rzeźbionych mebli dążą do możliwie jak najciekawszego i najpełniejszego wykorzystania dostępnej przestrzeni. Właściwie tylko sama powierzchnia blatów w stołach lub kredensach pozostaje niezmiennie gładka, wypolerowana, błyszcząca lub półmatowa. Sztuka polega na tym, by mimo bogactwa dekoracji, uniknąć wrażenia przesytu. Dekoracje snycerskie stanowią główną atrakcję mebli gdańskich, są więc bardzo pożądane przez odbiorców. Praktyka pokazuje, że mistrzowsko rozplanowana kompozycja zamienia szereg osobnych rzeźbień w jedno, spójne dzieło sztuki, które bez choćby jednego ze zdobień, wydawałoby się niepełne.
Zachęta do opowiadania historii
Współcześni odbiorcy rynku sztuki i rzemiosła artystycznego to osoby o bardzo wysokich wymaganiach. Sięgają oni po ręcznie wytwarzane meble dlatego, że jest to produkt unikalny, mocno wyróżniający wnętrze. Dodatkowego smaczku nadaje takim kolekcjom fakt ich niedostępności w zwykłej ofercie handlowej salonów meblarskich. Ręcznie rzeźbione meble wytwarzane na zamówienie powstają poza obiegiem handlowym, a odbiorca czeka, aż dany wyrób zostanie wykonany specjalnie dla niego. Tak jak w przypadku innych produktów luksusowych, niedostępność wpływa na wartość wyrobów.
Osobna kwestia to możliwości, jakie stwarza indywidualne zamawianie rękodzieła. Sama atmosfera rozmów o danym projekcie skłania, by wprowadzić do niego osobistą symbolikę. Niegdyś arystokraci wzbogacali w ten sposób projekty o swoje herby lub motywy nawiązujące do przeszłości rodu. Współcześnie kwestie historii rodzinnej schodzą na dalszy plan, a bardziej palącą potrzebą okazuje się wyrażenie przy pomocy rzeźbień własnej biografii, przekonań, gustów. Historie powstawania takich mebli relacjonuje na swoim blogu między innymi Pracownia Mebli MebS, która bardzo mocno zachęca klientów do realizowania nawet najbardziej nietypowych pomysłów.
Nowoczesne spojrzenie na tradycję
Nie da się ukryć, że nawet tworząc meble w duchu dawnego snycerstwa i oddając ów niepowtarzalny klimat retro, nowocześni snycerze myślą kategoriami obecnego rynku sztuki. Współczesność to indywidualizm, śmiałe pomysły, bardzo duży rozmach i wyobraźnia w projektowaniu. Stąd duże zróżnicowanie kolekcji, w których może pojawić się dosłownie wszystko: od motywów typowych dla stylu gdańskiego, poprzez tradycyjne motywy myśliwskie i marynistyczne, aż do znaków zodiaku, pejzaży, portretów.
Co łączy te meble z ich dawnymi wzorcami? Niezmienne pozostają pewne ważne motywy ozdobne – takie jak girlandy kwiatów, liści (zwłaszcza akantu) oraz owoców – ale kluczowe znaczenie ma przede wszystkim technika wytwarzania wyrobów. Powstają one ręcznie, są rzeźbione przy pomocy tradycyjnych dłut. I może właśnie ręczna praca decyduje o tym, że nawet meble z najnowszych, kreatywnych kolekcji, mogą nadal nosić nazwę mebli gdańskich, a ich twórcy mogą z dumą odwoływać się do tradycji sprzed wieków.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.